Logo
   
  tip  


השבוע שהיה
2-10-2010

אני עברתי השבוע כמה חוויות שאילצו אותי שוב ושוב לבחון את המקום שבו אני נמצא, והייתי רוצה לחלוק אותן איתכם ואולי לגזור מכך תובנות מספר:

1.מפגש עם משוררת - נפגשתי עם משוררת ירושלמית לצורך בחינת אפשרות לשיתוף פעולה. היא העניקה לי את ספרה הראשון שלא עבר תהליך של עריכה ופורסם בהוצאה ירושלמית קטנה. התחלתי לדפדף בספר והיו לי רעיונות לגבי מה שמכשיל אותו. שימוש מסוים מאוד במילה כמו שהחליש את הדימויים שלה, חיתוכים שלא במקומם ההגיוני מבחינתי, ודיאלוג מבולבל בין דמות של אהוב לדמות של אהובה. כשניסיתי לעמת אותה עם הרעיונות שלי, היה בזה משהו שלא היה נכון, כי א.ההצעות שלי באו אחרי שהספר כבר נמכר. ב.הייתה לה אידיאולוגיה מסוימת, שבעיני היא לא נכונה לגבי האופן שבו שיר צריך להיכתב, בהשפעת מקורות שלא כולם מכירים ג.היא לא רצתה כל-כך את הבהירות שהוספתי לשיריה ד. היא קיבלה חוות דעת ממספר קוראים שגרמה לה לחשוב שהיא הצליחה להעביר את הרעיונות שלה לקוראיה.

אני תמיד מצד על כך שיצירה איננה דיאלוג בין כותב לעורך, כי עורך הוא הקורא האידיאלי. אולי זה נראה שחצני לומר של אדם קרוב היא לא תקפה לעומת ביקורתו של מבקר (במיוחד לאור זאת שפרשתי באוזניה את תיאוריית רקבונו של העולם הספרותי, שאולי אחלוק אותה איתכם בקרוב) אבל בניגוד לכל קורא אחר, אשר כפי שכבר ציינתי, לא קורא את הספר אלא קורא את עצמו בתוך הספר המיומנות שעורך מפתח היא לראות את הספר נכוחה. לא תמיד עורך עושה את מלאכתו נאמנה, אבל עריכה נכונה הייתה צריכה לשקף לה שהשירים עלולים להיות שכלתניים מדי, לא ברורים מספיק, מדברים אולי לקבוצה מצומצמת של אנשים, נקראים ללא המטען שהיא חשבה שהיא מעניקה להם. ומצד שני אני יכול להבין גם למה הביקורת הזו לאו דווקא יכולה לעזור ואולי להפריע, דווקא משום שמעריכים את דעתי, הביקורת שלאחר מעשה יכולה להסב כאב, אבל גם ראשית של התחלה חדשה.

2.הדבר השני שהייתי רוצה לספר עליו הוא שיחת טלפון שקיבלתי מלקוחה פוטנציאלית ששאלה שאלות שכל אחד שואל. החשובה מביניהן הייתה:האם אתה לוקח כל ספר לעריכה?

התשובה היא שאני לא לוקח כל ספר, אבל מתוך האמונה שאני יכול להוציא את האמן בכל אדם, מעטים האנשים שפונים אלי ואני משיב אותם ריקם. יכול להיות שבחירות יותר מושכלות מבחינה ספרותית-פוליטית היו הופכות אותי לידוע יותר, או בעל מעמד גבוה יותר, אבל דווקא משום שכל ספר הוא עולם, דווקא משום שרוב האנשים שפגשתי עד היום היו הגונים, ישרים ומעניינים, ההנאה מהמפגשים ומהגילוי האינטימי עם אנשים שלעולם לא הייתי פוגש, יש בה ערך מוסף שאני מתקשה לוותר עליו.

3.מחשבה אחרונה להשבוע - זמן רב אני תוהה כיצד ניתן ליצור מתח בנסיבות ידועות מראש של סיפור ריאליסטי או קשור בעבותות היסטוריות. התשובה שגיבשתי השבוע היא שגם אם איננו יכולים לשנות את פרטי ההיסטוריה הגדולים, הרי המתח נוצר ברמה האישית ובסיפור האישי ובמערכות היחסים האינטימיות בין דמות לדמות.



kipul
 
 
לינקים | טיפ | צוות | שירות | פרויקט תרגום | מה חדש | שאלות | המלצות | בית
 
 
 
 
 
הטיפ השבועי