Logo
   
  tip  


למה צריך עורך בעצם?
24-4-2009

בגלל שבזמן האחרון אני עורך מספר ספרים במקביל נוכחתי לדעת כי לא הסברתי עד הסוף למה צריך עורך לספרים ולמה לא להסתפק בחוות הדעת של ההורים, החברים, החברים לעבודה, במיוחד אם מישהו מהם מאוד אוהב לקרוא או יש לו תואר בספרות או הוא כותב נלהב של חמשירים בסתר, או אפילו הוא סופר מפורסם.

התשובה הפשוטה היא שאתם לא משלמים לעורך לפי כישרון הכתיבה שלו, אלא לפי כישרון הקריאה שלו. קורא רגיל לא בהכרח יכול לומר לכם מה לתקן. הוא יאמר אהבתי/לא אהבתי ולא יסביר. קורא רגיל או אפילו מפורסם לא יכול לומר יותר מאשר הטעם האישי שלו, עורך טוב יכול להעריך יצירת אמנות גם אם היא לא לטעמו.

הנקודה השניה היא שכאשר הולכים לעורך, אתם לא מסתכנים בהכבדה על מערכות יחסים קיימות,אימהות וחברים גם מכירים אתכם טוב מדי והדבר מפריע לשיפוט יצירת האמנות שכתבתם והם עלולים להתעצבן והחששות מפני זה הם עצמם מהווים לפחות 30% מהסיבות הכלליות שאנשים נותנים לשאלה למה לא לכתוב. אתם הולכים לעורך כי הוא לא אימא ולא חבר הוא איש מקצוע, הוא אמון על טקסטים וצריך להסביר מה לא טוב ולהציע פתרונות. היה והעורך ואתם לא מצאתם שפה משותפת, תיפרדו כידידים או לא, אבל אתם לא תזכרו בכל פעם שתביטו בהורה או בחבר שהוא פגע בציפור נפשכם והעמיד אתכם ככלי ריק.

אתם בוודאי תאמרו לי שלא כל העורכים כאלה. יכול להיות שתשאלו אותי מה בדבר עורך לשוני.

השפה העברית היא כל-כך מסובכת שהייתי מציע לכם בכל זאת ללכת לעורך לשונה מוסמך ולא למורה ללשון. לא פעם אנחנו מקבלים בהוצאת קשב מכתבים מכל מיני בלשנים בסמכות עצמם שטוענים טענות כמו שבעברית אסור לכתוב צירופי מילים כמו "על אודות" (את האחרון שטען את זה שלחתי לתנ"ך לפרק בו מרים מתלוננת על אודות האישה הכושית של משה) אז למה לכם להסתכן עם מישהו שלא בהכרח חי את השפה? אני יודע שיש גם עורכים לשוניים לא מוצלחים במיוחד. בספר אחד שערכתי העורכת הלשונית סרבה לאשר את המילה "ראפטינג" שהייתה מהותית לספר.  אבל לפחות במקרה הזה היא לא המורה האהובה ללשון שולה מבית הספר התיכון ואפשר להתווכח בלי שזה יהיה לא נעים.

אתם צריכים עורך גם שיגיד לכם אמיתות לא נעימות בפנים. היה לי לקוח שחזר על עצמו הרבה פעמים. כששאלתי למה הוא הסביר לי שהוא חוזר על עצמו כדי שאם מישהו יחזור לספר אחרי שבועיים הוא ידע במה מדובר. שאלתי אם הוא מכיר הרבה קוראים כאלה שלא יתייאשו מן הספר, הוא אמר שזו הבעיה שלו עם הספרים שהוא קורא ולכן הוא כותב כך. הבהרתי לו שאם ימשיך כך הוא גם היחיד שיקרא את הספר שלו, הקורא הסביר גם יכול לדפדף כמה עמודים אחורה.

לסיכום, עורך טוב צריך לפתוח אופציות - לא לסגור אותן ועליו לשקול היטב ולבדוק עובדתית לעיתים פרטים מסיפורכם. עורך טוב שווה את משקלו בזהב ויכול גם אם לא להציל סיפור גרוע לגמרי ולהפוך אותו ליצירת מופת, לשפר אותו לאין ערוך.ובשביל זה אנחנו כותבים - לא?



kipul
 
 
לינקים | טיפ | צוות | שירות | פרויקט תרגום | מה חדש | שאלות | המלצות | בית
 
 
 
 
 
הטיפ השבועי