Logo
   
  tip  


שיחה עם קפיטליסט ספרותי
23-5-2009

השבוע במקום טיפ שבועי אני רוצה לחלוק איתכם רשמים משיחה שהייתה לי עם קפיטליסט ספרותי. שוחחנו אודות ספר שערכתי והשיחה התגלגלה למספר נקודות שלדעתי הן בעלות עניין לציבור. הנקודה הראשונה שלו הייתה הנקודה האהובה עליי ששפה גבוהה היא ל"מיוחסים" וספר צריך לדבר בשפת העמך. שאלתי אותו אם אין כאן הזנייה תרבותית ורדידות ואובדן הקשר עם חלקים נכבדים בתרבותנו. הסכמנו שלא להסכים, אחרי שקרא מספר פעמים את קריאת הקרב של מלחמת הבורים "אבל רם אורן עושה כך והוא מצליח". אחר כך והוא דיבר איתי על מנגנון נוסח "היד הנעלמה" שצריך לקבוע את טיבו של הספר. לטענתו צריך לשים את הספרים בחנות ספרים ולתת לקורא להחליט את מי הוא רוצה לקרוא. ניסיתי להסביר לו שחנויות ספרים מתפרנסות מיצירת ההבדל, הלוא אם יש לי 1500 שקלים להשקיע אני אזכה בחלון ראווה בסטימצקי וספר אחר לא. תמיד יהיו בתי ההוצאות שמשלמים יותר עמלה והמוכרים ימליצו על הספרים שלהם בלי קשר לאיכותם, יש את אלה שיכולים להשקיע מחיר של דירה בפרסומות ברדיו וכמובן יש את הסופרים רבי המכר, מעמד שנוצר בין היתר תודות לעיתוי מוצלח, ולאו דווקא כישרונם או מצב כשרונם בהווה. אם כך, אמר הקפיטליסט צריך לאסור עליהם להחזיק במעמד הזה ושיפנו את מקומם לסופרים צעירים. ניסיתי להסביר לו שספרות איננה ספורט ואיננה פס ייצור שניתן להפסיק ולייצר דגם מסוים. אינך יכול לומר למישהו להפסיק לכתוב. זה לא הוגן, זה לא דמוקרטי. ואז הגענו למעין דיון על דמוקרטיה בכתיבה, הוא שוב טען שכוחות השוק הם דמוקרטיים והם ולא הביקורת צריכים לקבוע מהו ספר בעל ערך או לא. מחיר הספרים צריך להיות אחיד וזול ושלא יעלה יותר מעשרה שקלים וזהו זה. אמרתי שאמנם התימחור של הספרים הוא לקוי, באמת בגלל המבנה הכלכלי שלהם וספרות איננה אקט דמוקרטי, נכון שכל בר דעת יכול לכתוב וכל אדם מבוסס יכול לשכור בעלי מקצוע שיהפכו את ספרו למושלם, אבל בכל זאת הביקורת, לו הייתה עובדת כמו שצריך, כפי שהיה בעבר, הייתה זו שקובעת מה חשוב ומה לא חשוב והיו אמות מידה תרבותיות שהיו קובעות איזו אג'נדה לקדם ואיזו לא. כאשר ספר כמו תרנגול כפרות הגיע להוצאת עם עובד, הם בחרו לקדם אותו אף על פי שלו היה מגיע לא ערוך ולא מוגה לכוחות השוק ודאי לא היה הופך ליצירת המופת שהוא כיום, ודווקא העמדה התרבותית היא שסייעה לקדם אותו, להפיץ אותו ולהביא לכך שהמחבר עבד עם בעלי המקצוע הטובים ביותר. ספר עולה כסף כי הוא איננו יצירה פשוטה. הוא דורש הרבה חומרים ובעלי מקצוע ועצם העובדה שמכופפים כיום את הוצאות הספרים למכור ספר בפרוטה, פוגעת בהמשכיות, בכדאיות ובכלכליות של שוק הספרים. ספר חדש שעולה 10 ש"ח בעיני זאת הזנייה גם של המחבר וגם של ההוצאה שפוגעת בתפקידו הספרותי של ספר כמעורר מחשבה, כנכס יקר וכפורץ דרך. מה יקרה כשכל מדפי הספרים יתמלאו? יתחילו לזרוק ספרים ברחוב? הוא קרא לי אז שמרן ואני לא קראתי לו בשום שם כי אני ג'נטלמן, והסכמנו שלא להסכים על דבר, אבל דומני כי סדרת המאמרים שרציתי לכתוב כבר מזמן על מצב השוק הספרותי כיום עומדת להיכתב.



kipul
 
 
לינקים | טיפ | צוות | שירות | פרויקט תרגום | מה חדש | שאלות | המלצות | בית
 
 
 
 
 
הטיפ השבועי