Logo
   
  tip  


שמונה דברים שמנחי קבוצת כתיבה לא אומרים לך:
28-11-2008

 אבל לא כל אחד יכול למחוק. היוצרים הטובים ביותר הורגים את ההגזמות והתיאורים היפים ביותר לפני שהם מפרסמים את הספר או יודעים כיצד למקם אותם נכון. אם תיאור טוב הוא קטר, יש רק מקום  אחד שבו הוא יכול להיות כדי שהשיר או הסיפור יזוז.

כל אחד יכול לכתוב

 מהו סיפור? מהו תהליך? מהי דמות? ישנן חמש שאלות בית ספר שעל פיהן בודקים עלילה לפי הגיבורים השונים. מכיוון שסדנאות כתיבה בדרך כלל הן המק'דונלדס של הספרות, ספרים כמו "טריסטראם שנדי" שבו הסיפור נגמר ברגע שהגיבור נולד, יידחו על הסף ויתוארו כ"איזוטריים". איזוטרי אינה מילה גסה. עליך להחליט אם בא לך לכתוב רב מכר, בא לך לכתוב לחברייך ולמשפחה, או בא לך לכתוב את הספר הטוב ביותר שניתן. כל דרך מציעה תגמולים שונים ועינויים שונים, וכמו בשיר של רוברט פרוסט, "The Road Not Taken" אי אפשר לדעת לאן תוביל  הדרך.

"סיפור הוא תהליך של דמות"

 אבל איפה שכואב גם יכולה לסרס אותך. יש לי תלמידה שכבר 45 שנה מנסה לכתוב על מה שכואב וכואב לה מדי. יש להתמודד עם השדים שלך ולא משנה מה המחיר. אם כואב מדי יש לחפש עזרה מקצועית.

יצירה באה מאיפה שכואב

 בשם אלוהים!! איך אני יכול להרגיש משהו עם סימני הפיסוק המוגזמים האלה?! נסו לכתוב יצירה שלמה רק עם פסיק, ונקודה.

סימני פיסוק

 (אם זה כתוב בסוגריים אז זה לא באמת חשוב)

()

 נכון בערך כמו "כל המשפחות המאושרות דומות וכל משפחה אומללהאומללה לפי דרכה" יצירה טובה היא שחזור של האמת. בערך כמו מפה טופוגרפית של  1:10,000 יש לה נקודת מבט שונה, היא דוחסת זמן ודמויות ואם היינו מנסים למצוא אנשים כאלה באמת הם היו גדולים מהחיים. ליצירה יש  את האמת שלה, את השפה שלה ואת המציאות שלה. אם בא לכם לכתוב "אמת" - תכתבו יומן או ספר היסטוריה.ו

יצירה היא אמת

 ישנם סופרים ומשוררים גדולים וטובים שלא היו מקוריים. למעשה מרבית הספרות שנכתבה עד המאה ה-19 הייתה ואריאציות על סיפורים  קדומים יותר, וגם אחרי היו סופרים מצוינים שהשתמשו בסיפורים ידועים ליצירות בלתי נשכחות. חפשו את "בדם קר" של טרומן קפוטה  או "צימאון" של שולמית הראבן. מבחינת משוררים העניין מורכב יותר  כי בשירה לפעמים האסוציאציה היא בארמז, אבל מרבית שירת ספרדאלתרמן ועמיחי התכתבו עם סגנון שהיה נפוץ בחו"ל וחיקו רעיונות מסוימים של זרמים שונים, וזה לא הופך את היצירה שלהם לפחות טובה. להפך באחרונה הכריז אחד מבכירי השופטים של פרס נובל לספרות שהבעיה של הספרות האמריקאית היא שאיננה מנהלת דיאלוג עם ספרויות אחרות.

חייבים להיות מקוריים

לא חייבים כלום. חוץ מלהיות קשובים ליצירה שלך

חייבים לדעת קודם את הבסיס כדי להתקדם למורכב

 

 

 



kipul
 
 
לינקים | טיפ | צוות | שירות | פרויקט תרגום | מה חדש | שאלות | המלצות | בית
 
 
 
 
 
הטיפ השבועי