Logo
   
  tip  


מחסום כיסופים - מחסומי כתיבה ופתרונם (1)
6-12-2008

בספר "דרך האמן" של ג'וליה קמרון מביאה המחברת רשימה של עשרים סיבות למה לא להיות אמן. בטרם קראתי את תשובותיה למחסומים אלה, כתבתי את התשובות הפרטיות שלי למחסומים אלה, ואביא אותן כאן טיפין טיפין.

אפשר לסווג מחסומים אלה לקבוצות של חששות נרקסיסטיים, חששות של דימוי חברתי, תפיסות שגויות של המעשה האמנותי, וחששות מפני כוחה של האמנות להזיז אותנו מן המקום השקרי שבו אנו חיים אל עבר המקום הראוי לנו. ישנם נימוקים העונים על יותר מקטגוריה אחת.

הפעם אתייחס לסיבה האחרונה המנוסחת כך :

"מאוחר מדי. אם לא נעשיתי אמן עד כה, כנראה שלא אהיה"

פעם היה לי מורה להיסטוריה שאמר לי שאם לא יצרת את יצירת המופת שלך עד גיל 30, כנראה שכבר לעולם לא תיצור אותה. עשר שנים לאחר מכן פגשתי אותו שוב ושאלתי אותו אם הוא עדיין עומד מאחורי התיאוריה שלו. והוא אמר לי שאולי גיל שלושים הוא הגבול כדי להיות אצן או רקדן אבל לכתוב רומן או ספר היסטוריה או פילוסופיה אפשר גם בגיל שמונים. נוכחתי שהוא צודק. אינני יודע אם יוצר המתחיל לכתוב מאוחר יכול לשחק את המשחק הפוליטי הקשור ביצירה, אבל רובם לא בהכרח רוצים. היו לי לקוחות שחצו את גיל השבעים והשמונים, חלקם רק בגיל זה רק נגשו לכתוב את יצירתם הראשונה, ובכל זאת אפשר לומר שלא כהתה עינם ולא נס ליחם, ואדם שיודע לשמור על קשר עם המציאות היומיומית גם בגיל מבוגר, יצור יצירה טובה ובמקרה זה אני מאמין גדול בתיאוריה שהוצגה בספרו של ד"ר מריאן רבינוביץ גילו של אדם שראה אור בהוצאת עם עובד בשנת 1985

כפי שלא מאוחר אף פעם ללמוד לנגן, לא מאוחר אף פעם לכתוב אם יש לך סיפור טוב. ההבדל היחיד שמצאתי בין כותבים מבוגרים לצעירים הוא השימוש בזיכרון הגורם לחזרות מיותרות, וגם את זה עורך מיומן יודע לפתור



kipul
 
 
לינקים | טיפ | צוות | שירות | פרויקט תרגום | מה חדש | שאלות | המלצות | בית
 
 
 
 
 
הטיפ השבועי